Dogoterapia – wprowadzenie

Dogoterapia to zajęcia, podczas których towarzyszy dzieciom pies. Zwierzę daje wiele radości i uśmiechu. Dzięki obecności psa, osoby niepełnosprawne często zapominają o swoich ograniczeniach i dysfunkcjach. Zajęcia poprawiają komunikację, wzbogacają słownictwo i mowę. Przełamują lęki, rozwijają funkcje poznawcze, stymulują zmysły oraz ćwiczą koncentrację, koordynację ruchów i orientację przestrzenną. Zajęcia z psem, budują poczucie własnej wartości, pewności siebie. Dogoterapia uczy samodzielności i odpowiedzialności za siebie i psa. Wpływa na stan emocjonalny, łagodzi stres i samotność. Zabawy z psem uczą również tolerancji oraz szacunku do zwierząt i ludzi. Wpajają zasady bezpiecznego postępowania z psami oraz wpływają korzystnie na kształcenie emocjonalne.

Dogoterapia wpływa na kilka obszarów rozwoju:

Samodzielność.

Celem jest rozwijanie umiejętności oraz czynności samoobsługowych.

  • ćwiczenia samoobsługowe, np. zakładanie psu obroży,

Rozwój motoryczny.

Wspomaganie rozwoju motoryki małej. Celem jest rozwijanie percepcji ruchów rąk oraz koordynacji wzrokowo -ruchowej.

  • nawlekanie, wycinanie,
  • zabawa z klockami i puzzlami,
  • sznurowanie „papierowych kości”,
  • zgadywanie przedmiotów należących do psa tylko po dotyku,
  • zabawy plastyczne, origami,
  • zabawy z grochem i fasolą,
  • ćwiczenia z zapinaniem smyczy, obroży,
  • czesanie, głaskanie, karmienie, masaż psa,
  • nalewanie wody do miseczki,
  • przesypywanie karmy,
  • wykonanie zabawki edukacyjnej dla psa,

Rozwijanie motoryki dużej, której celem jest kształcenie sprawności ruchowej, zręczności oraz koordynacji wzrokowo- ruchowej.

  • zabawy z piłką,
  • naśladowanie sposobu poruszania się psa,
  • ćwiczenia w orientacji własnego ciała,
  • przechodzenie przez tunel,
  • skoki przez hula – hop,
  • zabawy z elementami rzutu,
  • szukanie smakołyków.

Rozwój poznawczy.

Celem jest rozwijanie percepcji wzrokowo – przestrzennej, rozwijanie świadomości przestrzennej, uczenie orientacji.

  • grupowanie przedmiotów według kształtów, kolorów itp.,
  • ćwiczenia na wyczuwanie własnych kończyn, np. głaskanie psa stopą,
  • rozpoznawanie elementów na obrazkach,
  • zabawy w szukanie smakołyków, utrwalenie pojęć, blisko, daleko.

Rozwój społeczno-emocjonalny.

Celem jest kształtowanie, wrażliwości, odporności emocjonalnej, rozwijanie umiejętności społecznych, tolerancji oraz komunikacji.

  • wspólna zabawa i integracja dzieci z psem,
  • czytanie bajek terapeutycznych,
  • ćwiczenia odprężające,
  • nawiązywanie kontaktów, rozmowy,
  • wydawanie psu komend,
  • kształtowanie poczucia własnej wartości, pewności siebie,
  • przestrzeganie zasad grupowych obowiązujących w szkole,
  • przestrzeganie zasad bezpiecznego postępowania z psem.

Rozwój mowy, analizy i syntezy słuchowej oraz słuchu fonemowego.

  • ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne, np. swobodne oddychanie,
  • wskazywanie głoski na końcu wyrazu, na początku wyrazu oraz w środku,
  • naśladowanie odgłosów psa, np. wycie, szczekanie,
  • odróżnianie dźwięków, ciche – głośne,
  • wsłuchiwanie się w bicie serca psa, w odgłosy śpiącego psa,
  • rozpoznawanie źródła dźwięku, np. szczeku psa,
  • grupowanie przedmiotów wydających te sam dźwięki, np. piszczące zabawki
  • „gimnastyka buzi i języka”,

Rozwój umiejętności szkolnych.

Celem jest wspieranie rozwoju umiejętności szkolnych, pomoc w nauce.

  • układanie historyjek obrazkowych,
  • zadania matematyczne z psem w roli głównej, np. zadania z treścią,
  • ćwiczenia z umiejętności rozumienia czytanego tekstu i umiejętności czytania,
  • ćwiczenia utrwalające litery,
  • odwzorowywanie, rysowanie.

Ludzie oceniają po wyglądzie, zanim nas poznają, wyrobią sobie o nas opinie. Jednak jest ktoś, kto nas nie ocenia. Cieszy się każdego rana, gdy wstajemy i bez różnicy czy potargani, czy wyszykowani do pracy. Wygląd jest tu bez znaczenia. Nie śmieje się, gdy coś nam się nie uda. To oczywiście pies. Właśnie, dlatego zajęcia z udziałem psa przynoszą doskonale efekty. Nie ma bardziej tolerancyjnego towarzysza w życiu niż pies.

 

Anna Wrocławska

Gabinet Terapii Psychopedagogicznej
Anna Wrocławska
ul. Pilotów 19f/16, Gdańsk
tel.: 507-18-16-18
email: annawroclawska@interia.eu

MOŻE CI SIĘ SPODOBAĆ RÓNIEŻ

Kup teraz