Zabawy ruchowe są jedną z ulubionych form ruchowej aktywizacji dzieci. Dzięki nim mogą się świetnie bawić, integrują się ze sobą, zaspokajają potrzebę ruchu. Utrwalają wiele pojęć, na przykład w orientacji przestrzeni, jak również uczą się właściwych zachowań w obecności psa i innych osób.
Przykłady zabaw z psem:
- zabawa w berka, dzieci biegają, a obroną przed osobą łapiącą jest przyjęcie pozycji, którą pokazuje pies,
- zabawa w chodzenie po śladach psa, układamy na podłodze rysunki z łapami psa, dzieci po nich przeskakują, w zależności od pory roku i możliwości, można taką zabawę praktykować na dworze i chodzić po prawdziwych odciśniętych przez psa śladach łap,
- zabawa w „ głupiego Jasia”,
- zabawa w piłkę nożną,
- zabawa pies śpi – chodzenie na palcach,
- zabawa w łapanie i odbijanie balona, (tylko w obecności psa, który nie boi się odgłosu przebitego balona i nie boją się również inni uczestnicy zabawy), ćwiczenia z balonem dodatkowo motywują do zabawy, gdyż dzieci wiedzą, że gdy balon pęknie, zabawa się skończy,
- zabawa w mostek – dzieci biegają, część z nich ma szarfę w jednym kolorze, pozostałe w innym, czyli część jest psami, a część dziećmi, dodatkowo pies również ma zaczepioną szarfę do obroży. Na sygnał i wskazanie szarfy dzieci, które posiadają szarfę w wyznaczonym kolorze robią mostek, pod którym przechodzi pies i pozostałe dzieci z szarfą we wskazanym kolorze,
- skakanie na jednej nodze- układamy smycz w koło, a zadaniem dziecka jest wskoczenie do środka na jednej nodze,
- przechodzenie przez tunel, przechodzi również pies,
- chowanie i znajdowanie zabawek psa, np. w formie zabawy, ciepło zimno lub prawo –lewo,
- skakanie przez hula –hop, skacze również pies,
- rzucanie do celu, np. psich piłeczek i innych psich zabawek,
- zabawa w czworakowanie i naśladowanie pieska,
- układanie ze smyczy lub ze skakanki profilu psa lub kości,
- zabawa w maszerowanie i tupanie do słuchanego wierszyka:
Tup, tup, hop, hop
Raz, dwa, trzy, cieszą się pieski,
Na spacer biorą je dzieci.
Tup, tup, tup, tupią małe nóżki,
Hop, hop, hop, podskakują łapki,
Jest wesoło, słońce świeci,
Czas zabawy i radości,
Tup, tup, tup, tupią małe nóżki,
Hop, hop, hop, podskakują łapki.
Tu są kwiatki, tam patyki.
Zabiegane dzieci, pieski.
Tup, tup, tup, tupią małe nóżki,
Hop, hop, hop, podskakują łapki
Pora już do domu wracać,
Kto ma siłę jeszcze tupać?
Tup, tup, tup, tupią małe nóżki,
Hop, hop, hop, podskakują łapki
Podczas, gdy prowadzący czyta wierszyk, dzieci swobodnie spacerują przy wersie z tup, tup tupią nóżkami, a przy wersie hop, hop podskakują.
- zabawa w robienie żółwika, dzieci swobodnie biegają, gdy usłyszą szczeknięcie, (szczekanie naśladuje prowadzący), dzieci przyjmują pozycję żółwika,
- zabawa w żołnierza, dzieci swobodnie biegają, gdy usłyszą szczeknięcie, (szczekanie naśladuje prowadzący), dzieci przyjmują pozycję żołnierza,
- na podłodze siedzi pies, co on robi to ja też –zabawa w naśladowanie psa,
- zabawa w nos, czyli ćwiczenie koncentracji i wpatrywanie się w psi nos,
- chodzenie z łyżeczką, na której jest smakołyk psa, tak, aby nic z niej nie spadło,
- zabawa w przechodzenie przez szarfę, przechodzi prze nią również pies,
- gimnastyka z psem- dzieci razem ze zwierzakiem robią skłony, siadają, biegają, turlają się,
- zabawa w pies-kot- dzieci rzucają piłką i mówią słowo kot lub pies, gdy usłyszą pies, łapią piłkę, gdy usłyszą słowo kot, nie mogą złapać piłki,
- zabawa w psią budę, czyli układamy ze smyczy profil budy, dzieci swobodnie biegają, gdy usłyszą szczeknięcie, wbiegają do budy, kolejny raz zmniejszamy budę i powtarzamy zabawę, bawimy się, aż buda będzie mała i zmieści tylko jedno dziecko, które zostanie zwycięzcą.
Zabawy z psem są doskonałą okazją do nawiązywania wspólnych więzi właściciela z psem. Przedstawione propozycje można wykorzystać w domu lub na spacerze, który nie będzie nudą, lecz wspaniałą przygodą.
Gabinet Terapii Psychopedagogicznej
Anna Wrocławska
ul. Pilotów 19f/16, Gdańsk
tel.: 507-18-16-18
email: annawroclawska@interia.eu